TECNOLOGIES EMERGENTS EN L'EDUCACIÓ?

 LES TECNOLOGIES EMERGENTS EN L'EDUCACIÓ PRIMÀRIA


Amb la introducció de les tecnologies i pedagogies emergents en l'entorn educatiu, el procés ensenyament aprenentatge ha vingut transformant-se en pro de facilitar l'accés al coneixement a l'estudiant dins i fora de l'aula de classe, contribuint d'aquesta manera a una educació flexible, dinàmica i personalitzada. 


Tal com ja explica Merino-Aguilar (2017) en el seu treball, és evident que l'escola actual demanda un canvi en la forma, no sols d'aprendre, sinó també d'ensenyar. Això resulta vital per a entendre els diferents mètodes i moviments disponibles sorgits per al canvi.


És per això, que en aquesta pràctica es planteja la possibilitat i necessitat de treballar des de metodologies alternatives així com de la innovació educativa. Tot això, no pot ser d'una altra manera que de la mà de l'aprenentatge cooperatiu i aprenentatge servei. Concretament, en aquesta pràctica hem volgut centrar-nos en l'aprenentatge servei. 


Autors com John Dewey o Paulo Freire, ja van parlar sobre l'educació i el vessant social que aquesta té. Al cap i a la fi, ensenyar és un acte social i per tant col·lectiu, no individual. A mesura que més ens allunyem dels mètodes més tradicionals, aquells que estaven basats en una relació d'instrucció entre el docent i l'alumne, així com el llibre com a principal recurs i font d'informació, més podrem acostar-nos a aquelles metodologies actives que són un element clau d'innovació i millora del procés d'ensenyament-aprenentatge.


Què és la realitat virtual? Segons Diego Levis, "El que defineix a un sistema de realitat virtual és la seva capacitat per estimular i enganyar els sentits als quals s'adreça. Així, es pot considerar que un sistema de realitat virtual és: Una base de dades interactius capaç de crear una simulació que impliqui tots els sentits, generada per un ordinador, explorable, visualitzable i manipulable en "temps real" sota la forma d'imatges i sons digitals, donant la sensació de presència en l'entorn informàtic. "Mitjançant la realitat virtual podran endinsar-se de manera més realista a les escoles de zones amb menys recursos. D'aquesta manera podran apreciar les oportunitats i privilegis que tenen a les seves aules.


Amb la realitat virtual és possible viatjar a tota mena de llocs, a tota mena de contextos. Per al desenvolupament del projecte dins de l'assignatura de Desenvolupament curricular i aules digitals a l'aula d'educació primària, s'utilitzarà Lenovo Virtual Reality (VR) Classroom , gràcies a les ulleres de realitat virtual els alumnes podran viure una experiència pràctica per a sentir-se així com si estigueren en el propi lloc; a més mitjançant aquesta experiència pràctica els alumnes poden mantindre la seua atenció i concentració i així conservar el coneixement. 




D'una banda, a través d'aquesta eina els professors poden conduir als alumnes a la participació pel fet que la immersió ajuda a la participació en classe ja que pot servir per a complementar la part teòrica de les assignatures. 


D’altra banda, potencien l'autonomia perquè el xiquet es converteix en l'autor del seu propi aprenentatge. Altres aspectes que també es desenvolupen de manera indirecta són el pensament crític i creatiu, el sentit de la responsabilitat. 


I tu? Alguna vegada has provat la realitat virtual? Creus que és una bona manera de treballar amb xiquets i xiquetes d'educació primària?


REFERÈNCIES

Merino-Aguilar, A. (2017). Reflexionando sobre una experiencia educativa centrado en el aprendizaje desde metodologías activas y el uso de las TIC en el aula. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez, & E. Sánchez-Rivas (Eds.), Innovación docente y uso de las TIC en educación (pp. 1-10). UMA Editorial.

Levis, D. (2006). ¿Qué es la realidad virtual? Recuperado de http://www. diegolevis. com. ar/secciones/Articulos/Que_es_RV. pdf



Comentarios

  1. Estic molt d'acord amb tú. A mi m0agrada com es queden els alumnes al utilitzar Realitat Virtual. Les cares avorrides en converteixen en boques obertes. No hi millor sentiment que veure als teus alumnes contents i disfrutant de l'aprenentatge.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario