El paper de la ludificació en l'educació

 LA LUDIFICACIÓ


Són moltes les vegades que al llarg dels dos anys de carrera hem escoltat la paraula "Ludificació". No obstant això...sabem el que significa realment el terme? Quins són els seus avantatges i desavantatges? Què implica la seua aplicació o desenvolupament a l'aula d'educació primària? Tot això i molt més, ho aprendràs en aquesta entrada de blog. 


"Ludificar és aplicar estratègies (pensaments i mecàniques) de jocs en contextos no jugables, aliens als   jocs, amb la finalitat que les persones adopten uns cers comportaments"

Ludificació. Mecàniques de jocs en la teua vida personal i professional
José Luis Ramírez

"La ludificació, és una tècnica, un mètode i una estratègia alhora. Part del coneixement dels element que fan atractius als jocs. Identifica, i plasma dins d'una activitat, tasca o missatge determinat, en un entorn de "no joc", aquells eelements susceptibles de ser convertits en joc o dinàmiques lúdiques. Tot això, per a aconseguir una vinculació especial amb els usuaris, incentivar un canvi de comportament o transmetre un missatge o contingut. És a dir, crear una experiència motivadora i significativa"

Ludificació. El poder del joc en la gestió empresarial i la connexió amb els cliantes
Imma Marín i Esther Hierro


De les definicions proposades, es poden extraure diverses conclusions:

En primer lloc, que la ludificació és una manera de "canviar" el comportament de la gent. En la segona definició concretament, s'explica com mitjançant la ludificació, es pot d'alguna forma "modelar" el comportament del client o consumidor d'un producte, per al benefici de l'empresa. Això, si s'aplica a l'educació, pot tindre també nombrosos beneficis.

El fet de poder agafar els elements més conflictius o més difícils d'entendre o assimilar i transformar-los en un joc, fa que el panorama educatiu d'un gir de 360 graus. T'hauria agradat aprendre't la Història d'Espanya mitjançant un videojoc? O les matemàtiques amb jocs? Això, és ara una realitat. 

Bauman (2002) parlava de la modernitat líquida. La societat, viu en un estat permanent i constant de canvi, això, té de manera indubtable un impacte educació. Aquest context en el qual vivim actualment, ha pogut desconcertar a molts sectors socials, ja que es desestabilitzen els diferents àmbits que s'han considerat com a sòlids al llarg dels segles. No obstant això, la societat porta ja molts anys en un procés de renovació, canvi i millora. És per això, que aquest estat de canvi, no li ha enxampat per sorpresa. Potser, ha sabut adaptar-se a les circumstàncies.


Una de les conseqüències d'aquests canvi, són els avanços en les metodologies utilitzades. És ineludible reconéixer que aquests jocs s'han convertit en un dels principals entreteniments. La ludificació pren com a base la utilització d'elements del disseny de videojocs en contextos educatius que no es caracteritzen per ser específicament de joc. Això, es fa amb la finalitat d'incentivar un procés d'aprenentatge divertit, atractiu i motivador (Deterding et al., 2011). Aquest concepte es diferencia clarament del tradicional aprenentatge basat en jocs, que els utilitza com a suport a l'aprenentatge, assimilació o avaluació de continguts, però s'allunya del repte d'incorporar dinàmiques i mecanismes dels videojocs. Per tant, no és el mateix jugar, introduir jocs a l'aula, emprar un aprenentatge basat en jocs i ludificar. Els fonaments de la ludificació són:

  • Les dinàmiques
  • L'estructura implícita del joc
  • Les mecàniques, és a dir, els processos que provoquen el desenvolupament del joc
  • Els components, és a dir, les implementacions específiques de les dinàmiques, com a avatars, insígnies, punts, etcètera.


Alguns dels beneficis de l'aplicació de la ludificació en educació, són:
(Informació extreta de "Certinet"). 

  • Incrementa la motivació per l'aprenentatge. Als alumnes els encanten els jocs i, per aqueixa raó, qualsevol activitat que els semble divertida augmenta la seua motivació. És cert que la motivació no té una influència directa en l'aprenentatge, però aquestes eines augmenten la seua predisposició a aprendre.

  • Augmenta l'atenció i la concentració. Directament relacionada amb la motivació trobem l'atenció i la concentració. Si els alumnes estan motivats, senten que són capaços d'entendre els conceptes, els suposa un repte i a més els agrada, posaran tots els seus esforços i recursos en el joc, afavorint el seu propi aprenentatge.

  • Canvia la visió que l'alumne té de l'ensenyament. Normalment, els estudiants vinculen l'aprenentatge amb una cosa avorrida o una obligació. Gràcies a la ludificació, les classes es tornen més atractives i contextualitzades.

  • Treball en equip. En la línia de l'augment de la interactivitat, la contribució de tots els alumnes és clau en un joc. Per aquesta raó, la ludificació en educació fomenta el treball en equip degut a la cerca de solucions als desafiaments d'aprenentatge.

  • Fomenta l'ús de les noves tecnologies. La ludificació en l'educació pot dur-se a terme amb o sense les noves tecnologies, però existeixen grans eines tecnològiques com la robòtica educativa o el disseny i desenvolupament de videojocs que fa que els alumnes comencen a utilitzar les noves tecnologies i les integren dins de la seua manera d'aprendre i de viure. Eines com Kahoot (ja s'ha parlat d'ella en una de les entrades del blog) són un bon exemple d'això.






REFERÈNCIES
Bauman, Zygmunt (2002), Modernidad líquida, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Deterding, Sebastian, Dan Dixon, Rilla Khaled y Lennart E. Nacke (2011b), “Gamification: Toward definition”, CHI 2011 Gamification Workshop Proceedings, Vancouver, Canadá, pp. 1-4, en: 1-4, en: https://bit.ly/2w4qGc4 







Comentarios

Publicar un comentario