MIRAR EL MÓN AMB ALTRES LENTS
Com ja s'ha explicat en l'entrada de blog anterior, la utilització de les tecnologies emergents en educació, no és només una necessitat, sinó també una realitat. Cada vegada són més els col·legis que implanten aquest tipus d'innovacions i tecnologies a les seues aules, per a una millora de la qualitat d'ensenyament, i que això es veja reflectit en els aprenentatges del xiquet. És per això, que en l'assignatura de Desenvolupament Curricular i aules digitals en educació primària, s'ha desenvolupat una pràctica, centrada en la introducció d'una tecnologia emergent en educació.
En el cas del nostre grup, vam orientar la pràctica al curs de 4t de primària, a causa de que les característiques de l'activitat es complementen amb els objectius d'aquest curs. No obstant això, l'activitat es pot adaptar per a qualsevol curs d'Educació Primària, preferiblement per als segons cicles de primària.
Com s'ha dit anteriorment al blog, en aquest projecte ens hem decantat per la utilització de la realitat virtual com a tecnologia emergent en l'educació. Per a això, s'utilitzaran unes ulleres de realitat virtual. En lloc de centrar-lo tan sol en una assignatura, s'ha decidit tractar-lo com un tema transversal. Amb això es vol dir que depenent del temari de cada assignatura s'utilitzaran per observar llocs diferents, amb la finalitat que els alumnes coneguin altres realitats diferents a la que viuen.
En els temps en què vivim enmig d'una pandèmia, on molts dels centres no permeten la sortida dels alumnes per a excursions, l'ajuda de la realitat virtual pot ser molt gratificant per a ells. Gràcies a la polivalència d'aquesta eina, podem utilitzar-la en diversos cursos amb alumnes de diferents edats. En el cas de l'assignatura de ciències de la naturalesa, es pot utilitzar les ulleres de realitat virtual per estudiar els éssers vius i la fauna que els alumnes no tenen al seu abast, aquest es correspon al bloque tres del curriculum.
Una altra de les assignatures en què la utilització d'aquest recurs pot ser molt útil i beneficiós, és en ciències socials. Al posar-se les ulleres, l'alumne viatjarà pel món per observar les condicions de vida i societat de diferents contextos.
Si ens fixem en el currículum de l’assignatura, podem observar com el bloc 2, anomenat “El món en què vivim”, es centra en l’estudi de l’espai geogràfic, des de llocs pròxims fins a regions que tenen una dimensió global. Amb la utilització d'aquestes ulleres de realitat virtual, es pot estudiar la distribució i localització dels elements que configuren el medi físic i la seua interacció amb l’acció humana que dóna lloc a una diversitat de paisatges.
A més, i vinculant així el desenvolupament de la nostra tecnologia emergent amb el projecte TIC que s’està desenvolupant de manera parel·la, amb la utilització d’aquestes ulleres es pot fer front als desafiaments que poden presentar-se y s’han de superar en les societats actuals modernes, com per exemple, l’aconseguiment del desenrotllament sostenible.
Mitjançant aquesta tecnologia emergent, el nostre projecte TIC tindrà una part molt més dinàmica i innovadora, deixant arrere així la forma més tradicional i teòrica d'impartir aquests temes. El fet que s'utilitzen ulleres de realitat virtual, fa que els xiquets utilitzen noves eines i recursos per al desenvolupament del projecte, la qual cosa els motivarà. A més, com podrà ser utilitzat de manera transversal en un gran nombre d'assignatures, els motivarà i augmentarà la seua atenció no sols en una àrea o camp de saber, sinó en totes les àrees del currículum.
Al bloc 3 de l’assignatura de ciències socials, “Viure en societat”, es treballarà el reconeixement dels distints grups socials en el propi context nacional o mès pròxim, pero tambè a esala mundial, respectant-ne i valorant-ne les diferències, qui en són els integrants, com es distribuïxen en l’espai geogràfic, com organitzen políticament el territori i creen institucions per a governar-se, com es produïxen i repartixen els béns de consum etcètera.
L'objectiu fonamental de la utilització d'aquesta tecnologia emergent a l'aula, és que siga utilitzada com a recurs no en una assignatura en concret, sinó en diferents assignatures de currículum. D'aquesta manera, es podrà treballar el tema transversal de la solidaritat i la conscienciació en les diferents àrees i parts del currículum.
Per treballar la conscienciació i empatia dels nostres alumnes, hi haurà un espai dedicat a la realitat virtual on els nostres alumnes podran veure la realitat de les zones més pobres tant de la seva ciutat com d'altres parts de món. A més d'observar les diferències entre les ciutats que ja coneixen i les que veuran a través de les ulleres de realitat virtual, podem centrar-nos una mica més en l'àmbit educatiu. Podran veure les desigualtats dels països del tercer món, les diferències entre les escoles, els materials que s'utilitzen i les activitats que s'hi desenvolupen. D'aquesta manera, els nostres alumnes podrà conscienciar-se de les desigualtats que es troben entre els països i l'educació.
En aquest video, podreu veure un poquet mes detallat en què consisteix l'aplicació de la nostra tecnologia emergent:
Com introduiries tu la realitat virtual a l'aula d'educació primària?
Comentarios
Publicar un comentario