INTRODUCCIÓ TEORIA + TEMPESTA D'IDEES (projecte TIC i Webquest)
Aquesta va ser la primera setmana de classe on es van desenvolupar contingut teòric. La setmana anterior, van ser les presentacions de l'assignatura. Una presa primera presa de contacte amb el temari, el desenvolupament de l'assignatura, programació, pràctiques etcètera.
Una vegada ja sabíem quina era l'estructura de l'assignatura durant el curs, comencem amb el temari.
En primer lloc, i amb la finalitat de tindre una base teòrica sobre la qual poder començar a estructurar les pràctiques, comencem pel bloc tres de teoria. Concretament, vam estar parlant sobre la investigació docent a l'aula d'educació primària, a més de la importància del desenvolupament professional del docent al llarg de la seua vida. Un docent que no aprén noves coses i s'està reciclant constantment, és un docent desfasat, que no podrà adaptar-se a la situació i característiques del moment. És per això que no podrà donar la millor educació possible als seus alumnes.
Per a començar la sessió, Què millor que tindre una primera de contacte amb la utilització de les TIC a l'aula, que començant per la nostra pròpia experiència?
Vam treballar finalmente des d'una doble perspectiva. D'una banda, vam presentar i dialogar sobre les diferents experiències TIC i d'investigació que nosaltres, amb la nostra experiència en l'educació primària, habíem tingut. De l'altra banda, vam parlar sobre quals són els requisits necessarias per a poder produir un desenvolupament professional docent en l'àmbit tecnològic (sobretoto en l'aula d'educació primaria, evidentment).
En aquesta classe, vaig aprendre que la funció de les TIC és donar resposta a una sèrie de problemes concret i quotidians que el docent pot trobar en la seua vida diària, amb la finalitat de produir millors en les diferents pràctiques educatives. Per això, el desenvolupament i utilització de les TIC, i la investigació educativa es troben estretament lligades.
A més, vam aprendre que hi ha una sèrie d'elements de l'àmbit tecnològic que com a futurs docents, havíem de dominar, tant per la seua importància a l'hora de desenvolupar projectes TIC, com per la repercussió que aquests elements poden tindre en l'alumnat. Estos, estàn dividits en cinc àrees:
- ÀREA 1: Informació i alfabetització.
- ÀREA 2:Comunicació i col.laboració.
- ÀREA 3: Creació de continguts digitals.
- ÀREA 4: Seguretat.
- ÀREA 5: Resolució de problemes.
(fotografia extreta de la presentaciò "Bloque 3: La invesigación docente en el aula de Educación Primaria y el desarrollo profesional a lo largo de la vida", dels materials de l'assignatura)
Una vegada ja teníem una base teòrica prou àmplia com per a poder començar a plantejar la pràctica, comencem a pensar sobre ella. En primer lloc, es va explicar a grans trets la pràctica que anàvem a desenvolupar al llarg de tot el curs (el projecte TIC concretament) i en segon lloc, la primera pràctica a desenvolupar en el curs (L'elaboració d'una WebQuest). A continuació, ens dividim en sales externes i comencem a reflexionar i desenvolupar sobre el temàtica que es volia a brodar, quina problemàtica véiem etcètera.
En quan a la pròpia elaboració d'una Webquest, en el nostre cas particular (grup 4, format per Marina Santos, Aitana Gomis i jo, María del Carmen Hernández), comencem a pensar a prop de quins havien sigut els temes més conflictius en l'educació primària, basant-nos en la nostra experiència personal. En quina matèria vam tindre més dificultats? Què és allò que ens agradaria haver aprofundit més? Quin tema mai arribem a treballar de manera adequada en nostra transcurs per primària?
D'aquesta reflexió, van sorgir diverses idees molt interessants. Concretament, ens quedem amb dos d'ella per a realitzar l'exposició d'idees inicials i retroalimentació.
D'una banda, ens vam adonar que l'estudi de les ciències sempre ha estat envoltat de nombroses preguntes quant a com s'imparteixen aquestes assignatures amb llibre o sense llibre? més teòrica o més pràctica? experimentant o centrant-se en la bàsic i fonamental dels manuals? Per tot, això, pensem que l'elecció d'un tema en concret i l'elaboració d'una Webquest perquè una certa temàtica poguera *sr abordada de manera pràctica, dinàmica i divertida, podria ser una bona opció. No obstant això, no aconseguíem trobar una problemàtica concreta, era tot molt ampli, i decidim posar en "pausa" aqueixa idea.
D'altra banda, comencem a pensar sobre una cosa tan senzilla com el llenguatge escrit. És una cosa fonamental que ens ha acompanyat i ens acompanyarà al llarg de tota la nostra vida. Llavors, comencem a pensar sobre com s'havia treballat l'ortografia a l'escola. A partir d'ací, ens vam adonar que realment no s'havia innovat en molt en aquest camp en els últims anys. Concretament les regles d'ortografia, continuaven explicant-se i treballant-se igual hui, que fa vint anys.
És per això que finalment decidim elaborar una WebQuest centrada en el treball de les regles d'ortografia (temàtica de vital importància en la vida de qualsevol xiquet).
El fet de realitzar una exposició de l'idees inicials i rebre retroalimentació per part del professor i de la resta de companys, va ser molt útil per a centrar el contingut de la pràctica i elaborar rectificacions quant a la temàtica principal triada.
Finalment, continuem d'una banda desenvolupant la web (pensant el format que volíem donar-li). D'altra banda, comencem amb el bloc quatre de teoria. En aquest bloc, vam aprendre a organitzar els recursos TIC en educació primària. És a dir, a gestionar les TIC en els centre, tenint en compte el currículum vigent. A més, realitzem un qüestionari a prop del coneixement i ús de les xarxes socials. A partir d'aquest, es va introduir la importància de les competències TIC tant en l'alumnat, com en el professorat d'educació primària. A més, es van proposar una sèrie d'estratègies d'aprenentatge que serviren com a mitjà per a aconseguir l'aprenentatge autònom. Això, estava molt lligat amb la pràctica de la WebQuest que estàvem desenvolupant, pel que ens va anar de gran utilitzeu formar-nos més en aquest camp.
Comentarios
Publicar un comentario