QUÈ ÉS UNA WEBQUEST?

 

WEBQUEST


Según Adell (2006), una WebQuest  es pot definir com un tipus d'activitat didàctica basada en pressupostos constructivistes de l'aprenentatge i l'ensenyament. Això vol dir, com ja s'explicará més endavant, que quan un xiquet o xiqueta fa una webquest, obtindrá un producte final, un objectiu concret després de la seua realització. Aquesta activitat didàctica, està basada en tècniques de treball en grup o per projectes. A més, està basada també en la investigació, ja que l'alumne aprendrà d'una forma autònoma mitjançant activitats bàsiques d'ensenyament/aprenentatge. 


La mecànica d'una WebQuest és relativament simple i senzilla, sobretot per alx alumnes que la fan, ja que tots están prou acostumants a utilitzar ordinadors i facar-se en págines web de forma auntònoma. 
Mitjançant la WbQuest, l'alumne podrà practicar, assentar i treballar el donat a l'aula (ho podrà fer al col.legi, o a casa).



En una WebQuest es poden dividir als alumnes en grups i assignar-li a cadascun un rol diferent i proposa-les realitzar conjuntament una tasca, que culminarà en un producte amb característiques ben definides. També, poden realitzar-la de form aindividual, i una vegada terminar o aconseguit el producte final, compartir d'alguna manera aquest producte aconseguit o construit. 


Per a això, seguiran un procés format per diversos passos o fases. Aquestas fases, estaràn previament planificades pel docent o mestre. En tot aquest procés, els alumnes realitzaràn una àmplia gamma d'activitats com llegir, comprendre i sintetitzar informació seleccionada de la Internet o d'altres fonts, organitzar la informació recopilada, elaborar hipòtesi, realitzar activitats relacionades amb la informació apresa, valorar i enjudiciar idees i conceptes, produir textos, dibuixos, presentacions multimèdia, objectes físics, manejar aparells diversos, entrevistar els seus veïns, etcètera. 


Durant el procés, el professor els proposarà l'ús de diversos recursos, generalment accessibles a través d'Internet, comuns a tots els membres del grup ( o específics al rol exercit en el grup). Quan siga necessari, el professor pot proposar una sèrie d'ajudes o bastides de recepció, transformació i producció d'informació que els ajudaran a assimilar i acomodar la nova informació i a elaborar el producte final. A més, els alumnes coneixeran per endavant les pautes o rúbrica mitjançant la qual serà avaluat el seu treball, tant el producte final com el procés de la seua elaboració. 


La temàtica de la Webquest pot ser molt diversa. Des d'una assignatura o temàtica general, fins a una problemàtica molt concreta. En l'assignatura de desenvolupament curricular i aules digitals, es va desenvolupar una Webquest centrada en l'assignatura de llengua castellà. Com que no volíem que el tema fora molt general, i es volia fer front a una problemàtica concreta observada en l'educació primària, es va decidir centrar el tema en l'ortografia. Concretament, les regles d'accentuació. L'escriptura acompanya als alumnes la resta de la seua vida, i és imprescindible que tingues assentades les regles bàsiques d'accentuació, perquè no tinguen problemes d'escriptura en cursos més avançats, o fins i tot la resta de la seua vida. 


I tú? Alguna vegada has creat una WebQuest? De què temàtica la faries?


REFERÈNCIES
Adell, J. (2006). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (17). https://doi.org/10.21556/edutec.2004.17.530

Comentarios

  1. Hola Mari! Doncs el meu equip i jo sí que hem fet una webquest. Ens vam centrar en el canvi climàtic ja que enes pareixia una molt bona manera de captar l'atenció dels alumnes. Si vols podem comentar unes idees que podiem implementar en les nostres futurs classes com a docents.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Perfecte!! L'intercanvi d'idees de segur serà molt enriquidor per a totes :)
      Molt bona idea !!!

      Eliminar

Publicar un comentario